Seorang muslim adalah pemilik sebuah taman yang
indah. Dia menikmati kehidupan di dunia ini walaupun di hadapannya adalah
cubaan dan ujian hidup yang penuh rencam dan ragam. Dia menikmati kehidupan
kerana dia sedang berada di sebuah taman indah yang penuh tenang dan harmoni.
Taman itu adalah taman iman. Ia terbina tanpa
sedar di dalam diri orang yang beriman. Ia pastinya tidak boleh dilihat dengan
mata kasar atau dipegang dengan tangan. Tetapi ia tetap menjadi sebuah taman
yang memenuhi maksud pembinaan sebuah taman ia mencetuskan kesegaran dan
menikmati keindahan dalam kehidupaan dan saat ketikanya menjadi tempat
berlindung daripada hiruk pikuk kekacauan dan kebengitan hidup. Tidakkah sebuah
taman yang dibina secantiknya di dunia ini kadang-kadang tidak pun
membahagiakan pemiliknya? Dia memilikinya tetapi hidupnya sendiri penuh
kesedihan dan kesengsaraan. Dia berjalan-jalan di tamannya itu, tetapi dia
tidak pernah gembira dan menikmati segala isi taman yang dibina secantiknya
itu.
Ertinya sebuah taman yang indah hanyalah
berfungsi apabila ia mampu membuang kesengsaraan di dalam hati, bukan sekadar
membeliakkan mata dengan keindahan dan kesegarannya itu. Jika tidak, semua
taman itu tidak ubah seperti sebuah hospital yang gagal membuang sebarang
penyakit walaupun diisi peralatan perubatan yang canggih dan hebat.
Semuanya kerana kehidupan ini bermula dari hati
yang berada di dalam jantung yang dipagari jasad diri seorang manusia. Hati
itulah enjin yang menggerak dan menjana kehidupan lahiriyah manusia. Di
dalamnya manusia mengisi maklumat dan pegangan kehidupan lalu terciptalah
sebuah pandangan hidup yang akhirnya membina sebuah laluan hidup yang akan
dilaluinya sepanjang masa.
Laluan itulah yang membina taman buat orang yang
beriman. Dia berjalan di dunia zahir ini, tetapi hakikatnya dia berjalan di
dalam taman miliknya sendiri di dalam dirinya. Walau susah dan walau sukarnya
kehidupan zahirnya, dia tidak pun kecewa dan berputus asa kerana tamannya tak
pernah terjejas dan rosak oleh ancaman dan ujian lahiriah yang ditempuhinya.
Tiada siapa pun akan mengganggu dan merosakkan tamannya itu. Kita mungkin sukar
menggambarkannya atau memahami hakikat wujudnya taman dalam diri sendiri. Kita
biasa berbicara mengenai iman di dalam dada, tetapi kita jarang memahami atau
melihat hakikat bahawa iman itu sebenarnya juga adalah sebuah taman. Sebabnya
mungkin kita jarang berusaha mentamsilkan atau menjasadkan sesuatu yang
batiniyah dan metafizikal sifatnya. Sesuatu yang tidak nampak akan lebih
difahami jika kita mampu membina sebuah perummaan dengan sesuatu yang lahir dan
boleh dilihat. Pernahkah anda
mendengar Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam telah mengumpamakan agama Islam adalah ibarat sepohon tamar? Lihat, dengan mencongak kelebihan dan sifat pohon tamar, kita akan melihat bagaimana agama Islam itu terbina dan memberi kemanfaatan kepada manusia.
mendengar Rasulullah sallaLlahu alaihi wasallam telah mengumpamakan agama Islam adalah ibarat sepohon tamar? Lihat, dengan mencongak kelebihan dan sifat pohon tamar, kita akan melihat bagaimana agama Islam itu terbina dan memberi kemanfaatan kepada manusia.
Begini, agar kita lebih memahami, di akhirat
nanti orang-orang yang beriman dijanjikan Allah dengan sebuah taman yang luas
dan serba indah. Namanya syurga. Mengapa janji syurga? Mengapa persembahan iman
yang luhur daripada kita di dunia ini tidak diganti dan diganjari dengan iman
yang lebih luhur dan lebih agung? Tidakkah iman itulah yang paling mulia dan berguna?
Atau iman di dunia diganjari dengan hidup semula di dunia ini yang lebih baik sebagaimana
kepercayaan beberapa ugama lain di dunia ini? Mengapa kita diganjari dengan sebuah
taman yang indah jika baik amalan kita dan jika buruk amalan di dunia, kita
ditakutkan dengan pembalasan sebuah kawah api yang besar iaitu neraka?
Jawabannya adalah kerana iman itu sebenarnya
adalah taman yang kita bina di dunia. Taman dibalas taman kerana ia adalah iman
yang dibalas iman. Justeru di akhirat nanti tiada ganjaran paling tepat yang
layak diterima oleh manusia beriman selain sebuah taman yang dibina Allah untuk
mereka. Kita hanya perlu masuk dan menikmatinya sepuas-puasnya sebagai sebuah
pembalasan yang hebat dan sempurna.
Begitulah balasan. Kita bina di dunia, lalu Allah
membina untuk kita di akhirat nanti. Kita membina iman di dunia yang
kewujudannya tidak dilihat, lalu balasannya di akhirat nanti adalah iman yang
boleh dilihat dan dinikmati secara zahir.
Pahala dan dosa tidak boleh dilihat di dunia,
tetapi di akhirat nanti pahala dan dosa boleh dilihat, diukur dan ditimbang.
Malaikat dan iblis tidak boleh dilihat di dunia, tetapi di akhirat nanti mereka
boleh dilihat semudah dan seterang-terangnya. Yang ghaibiyat di dunia hari ini
adalah yang nyata, masyhudah dan tersaksi di akhirat nanti. Begitulah juga
rupanya kufur dan syirik. Ia tidak dilihat fizikalnya di dunia sedangkan hakikatnya
dizahirkan di akhirat nanti sebagai sebuah kawah api yang membakar yang penuh
sengsara.
Apabila kita memahami ini, maka tiba masanya kita
melihat dan memasuki taman iman yang kita sebagai seorang yang beriman telah
binanya di dalam diri kita. Dan hakikatnya, kita sedang berlari-lari di
sekelilingnya menikmati apa yang telah kita bina itu. Apakah isi-isi atau
tanam-tanaman yang telah kita sirami dan hiasi taman kita itu semoga kita mampu
terus menjaganya, memugarinya dan menyuburkannya sentiasa untuk dinikmati
kesegaran dan ketenangannya sepanjang hayat. Saya akan melorongkan anda untuk
melihat beberapa sudut taman yang begitu menonjol.
Pertama, ilmu pengetahuan. Islam mengagungkan
ilmu dan memuliakan orang yang berilmu. Kemudian, Islam menyuruh umatnya
meneroka sehingga mencapai ilmu hakikat sesuatu. Ini kerana ketenangan jiwa
hakikatnya bermula daripada ilmu dan maklumat yang hakiki dan benar yang
diperolehi oleh manusia.
Ilmu itu makanan untuk diri manusia dan
kewujudannya. Tanpa ilmu manusia bertukar menjadi haiwan yang akan merosakkan
kehidupan sendiri dan muka bumi. Islam datang dengan dua pakej di atas iaitu
mengagungkan ilmu dan menyeru kepada ilmu yang hakiki, benar dan bermanfaat. Ia
keistimewaan yang tiada dimiliki oleh seluruh ajaran dan ugama manusia di dunia
ini.
Bangsa Eropah walaupun kaya dengan ilmu, tetapi
mereka gagal membina satu disiplin yang tinggi untuk memisahkan ilmu yang salah
daripada yang benar. Akhirnya, dengan berpegang dan membina pandangan
berdasarkan ilmu yang salah, mereka akan dilanda pelbagai persoalan yang tak
terjawab di samping kekeliruan yang memeningkan. Sebagai contoh, walaupun
mereka percaya kepada ketuhanan ‘trinity’, tetapi ilmu, kajian dan
logika yang mendalam semakin mengelirukan mereka sendiri di dalam meyakini
kebenaran pegangan mereka sendiri. Kesannya, mereka berpegang pada kepercayaan
yang gagal dinikmati keseronokannya dan dirasai ketenangannya.
Islam dan iman yang dibina di atas ilmu yang
benar adalah sebaliknya. Semakin didasari lautan ilmunya, semakin digali
kedalamannya, semakin bersinar-sinarlah mutiara kebenaran dan semakin teguhlah
kepercayaan yang dibina itu. Akhirnya orang-orang yang beriman seolah-olah
sedang menari-nari di taman diri yang begitu indah dan mengasyikkan.
Kedua, mengenali Allah. Ini adalah kemuncak
pembudayaan menuntut ilmu dan mengagungkannya yang disarankan oleh agama Islam.
Manusia akan mencapai kemanisan hidup apabila dia, melalui pencarian ilmu dan
penerokaan terhadap alam dan kewujudan, akhirnya menemui permulaan segala
sesuatu yang tiada apa lagi sebelumnya dan pengakhiran segala sesuatu yang
tiada apa lagi selepasnya. Dia menemui Allah sebagai pencetus kewujudan dan penciptanya.
Sudah pasti ia adalah penemuan dan pengenalan terhadap ghaibiyyat yang nyata
dan hebat yang tidak mungkin ditemui kecuali dengan petunjuk dan suluhan hidayat tuhan yang maha berkuasa itu.
Allah adalah hakikat kewujudan. Mengenali dan
mengingatiNya adalah sumber ketenangan dan kebahagiaan. Memiliki ilmu mengenali
Allah adalah bagai permata kehidupan tiada nilai taranya. Apatah, semakin
diburu ilmu, semakin pula dilihat dan dikenali Allah yang maha penuh dengan
rahsia kebesaran, keagungan dan kekuasaan. Apabila seorang muslim menggerakkan
otaknya untuk bekerja dan berfikir, dia akan menikmati saat-saat itu kerana dia
seolah-olah semakin menghampirkan dirinya kepada Allah yang menciptakannya. Begitulah orang-orang yang beriman. Mengenali Allah
ibarat suasana segar yang menyelubungi taman hatinya sehingga dia sentiasa
menikmati kehidupan di luar tanpa menghiraukan hiruk pikuk kehidupan lahiriyah
yang memenatkan.
Ketiga, al Quran. Inilah taman yang indah. Inilah
sumur yang jernih dan inilah sumber ilmu dan ilham kehidupan yang menghiburkan.
Al Quran adalah perkhabaran langit ibarat hujan yang turun lalu menghijaukan
muka bumi dengan kesegaran dan kesuburan. Orang-orang yang beriman akan berebutan
datang kepadanya untuk mengambil segala isi dan panduan buat memenuhkan
kehidupan mereka dengan dendangan ilmu hakiki dan bermanfaat. Carilah di dunia ini yang seumpama al Quran atau
sebahagian daripadanya atau walaupun sekadar satu ayat daripadanya untuk
ditandingi kehebatan, kebenaran, keindahan dan kesesuaiannya untuk mengangkat
kehidupan manusia. Jawabannya adalah mustahil walaupun ia terus dicabar,
ditohmah dan diserang dari pelbagai sudut oleh musuh yang memusuhinya. Mengapa?
Ya, kerana al Quranlah sebuah kitab langit yang tiada syak lagi pada
ketulenannya daripada Allah. Ia dibuktikan secara ilmiah sebagai kitab yang
kekal asli dan disaksikan penjagaan langsung oleh Allah ke atasnya lalu
meninggalkan kitab-kitab langit lain yang sudah pun diterima hakikat
penyelewengan dan pemalsuan ke atasnya oleh tangan-tangan manusia oleh dunia
ilmiah dan para akademia.
Keempat, al Rasul sallaLlahu alaihi wasallam.
Baginda adalah nabi dan qudwah kehidupan. Baginda adalah tafsiran al Quran yang
hidup berjalan di muka bumi mengajar dan memandu manusia membina, menikmati dan
mensyukuri kehidupan anugerah Ilahi. Baginda adalah bagai gedung akhlak dan
budi pekerti mulia yang membekalkan pakaian indah buat membaluti tubuh manusia
dengan nilai-nilai kemanusiaan yang menakjubkan yang mengangkat martabat
kemanusia di alam malaikat dan samawi.
Rasulullah adalah idola kehidupan orang-orang
beriman. Mereka tidak pernah buntu dan kandas menaiki tangga kemulian dek
baginda yang sentiasa memberi dorongan dan galakan sepanjang masa, di saat
senang dan susah, luas dan sempit, juga saat mudah dan sukar. Carilah
seorang insan yang seumpama baginda dan sesempurnanya yang diikuti segenap
gerak dan langkahnya menuju kesempurnaan diri. Sudah pasti kita tidak akan
menemuinya.
Kelima, amal yang soleh. Seorang muslim sentiasa
subur dan lebat dengan daunan, bungaan dan buah-buahan yang sentiasa menggamit
kecintaan dan hiburan. Dia akan sentiasa bersemangat untuk beribadah dan
berkhidmat melakukan kebajikan dan kesenangan kepada manusia. Dia memahami diri
sebagai seorang khalifah Allah yang mesti berbakti kepada Allah dan makhlukNya.
Justeru dia menikmati kehidupan berbakti dan beramal soleh.
Allah memperkenalkan dan menunjuki orang-orang
beriman dengan amal dan ketaatan. Solatnya tersemat kekhusyukan, zakatnya
menebar kasih sayang, pergerakan dan langkahnya dinanti-nantikan kebaikannya
dan jihadnya menghunus keberanian dan keyakinan sejati.
Demikianlah sebuah jaulah dan santai di taman
hati seorang muslim yang beriman kepada Allah. Ia sebuah taman rahsia yang
gagal ditembusi unsur yang jahat dan kotor. Sebuah taman larangan yang
dikhususkan buat pemiliknya yang inginkan sebuah kehidupan bahagia dan
membahagiakan kehidupan itu sendiri. Taman-taman milik para mukminin ini
akhirnya akan diterjemahkan dengan pembalasan yang sempurna di akhirat nanti
oleh Allah dengan sebuah syurga yang indah seluas langit dan bumi.
Justeru bersegeralah kita menuju keampunan Allah
dan syurganya itu yang disiapkan untuk orang-orang yang bertaqwa kepadaNya.
Semoga Allah menunjuki kita di liku-liku kehidupan yang sukar ini. Amin.
(Artikel ini adalah untuk kolum ‘Menuju Akhirat’,
majalah Fardu Ain.)
masanya memilih jalan yang lurus - Blog Ustaz Nik Abduh
No comments:
Post a Comment