Kehidupan...

Kehidupan umpama perjalanan sebuah kereta yang bergerak ke destinasi yang hendak di tuju dan akan berhenti sekiranya telah sampai...
Begitu la kehidupan...akan berhenti bila tiba masanya...

Jaga Diri...Jaga Hati...Jaga Iman...Hiasi Peribadi..
PERUBAHAN BERMULA DARI DIRI SENDIRI...

Tuesday, September 7, 2010

Balik Kampung....

KEHIDUPAN / LIFE

Alhamdulillah, akhirnya sampai juga aku di rumah. setelah 2 jam lebih naik bas, di sambung dengan feri selama 2 jam lebih juga. akhirnya aku sampai di rumah dalam pukul 6.36 malam waktu Malaysia (macam dari oversea plak). Ketibaanku di terminal feri disambut oleh adikku. Setibanya di rumah aku bertemu ibuku dan juga pakcikku (adik bongsu ibuku). Makan malam bersama keluarga dengan hidangan yang aku memang tidak pernah jumpa di kampus. Sungguh menyelerakan, namun mood makanku malam ni turun plak. Terlalu penat hari ni. Sebelum bergerak pulang, aku mengemas rumah, bilikku, cuci motorku dan basuh kain. Dalam 3 jam lebih aku peruntukkan masaku untuk selesaikan semuanya. Kemudian roomateku (faiz) menghantarku ke terminal bas. Sebelum bergerak aku menemaninya ke bank untuk membayar bil kereta HM dan selepas itu menemaninya shopping baju raya. Masa nak keluar dari SERVAY terjumpa dengan junior sekolahku (Jusman). Alhamdulillah dia masih cam aku. Borak-borak sikit. Selepas itu barulah kami gerak ke terminal bas KK-Menumbok. Ramai juga orang nak ke Menumbok hari ni. Masa nak gerak ke pondok bas, jumpa plak dengan Tun Mustapha. Seniorku dulu. Dia dah habis study di UM. Antara orang paling aktif masa sekolah. Borak-borak sikit dan kemudian dia gerak dengan kakaknya, aku pun bergegas ke Masjid untuk solat Zohor.


Perjalananku kali ini tidak seperti kebiasaanya, aku berasa terlalu letih. Nasib baik puasa. Di dalam bas apalagi tidur la. Sampai sahaja Menumbok, aku ke Masjid berdekatan untuk solat Asar. Kali ini tidak ramai yang pulang ke Labuan. Biasa la, penghuni di Labuan pun kebanyakannya berasal dari Sabah, Sarawak dan Semenanjung. Di dalam feri aku duduk depan. Memang kurang orang yang ke Labuan hari ini. Mungkin ramai dah balik kampung halaman masing-masing. Di feri, kami disajikan dengan movie. Aku apa lagi tido laa..hehee. Bukan tak berminat cuma keletihan hari ini menyebabkan aku nak tido.


Tapi yang keciannya, housemateku Faiz Kasim tak pulang. Tu yang awal pagi da kemas rumah. Khubaib paling awal pulang. Kemudian Ilhaam dan Syabri. Aku hari isnin, Faiz Farhan hari selasa. Semoga cuti kali ini ada manfaat untuk aku. Raya tahun ini, cuma kami berlima sahaja. Biasanya berenam. Adik perempuanku da jadi isteri orang. Jadi kena ikut suamilah. Dia beraya di Negeri Sembilan tahun ni.


Mungkin itu sahaja sedikit perkongsian rentetan perjalananku pulang ke rumah sempena cuti raya ini. Tidak terlalu banyak perkara yang boleh dikongsi cuma yang menariknya, aku terjumpa beberapa orang sahabat lama masa sekolah menengah. Buat sahabatku yang menjaga motorku, jaga elok-elok motor ya. Aku da basuh dan kilatkan motor tu. Pulang Labuan ni teringin nak ke pantai plak. Nak ke Masjid Jamek. Nak ke kedai sukan yang biasa aku dan adik aku lawati. Walau apa pun semoga ramadhan yang tinggal beberapa hari lagi ini, kita sama-sama ambil peluang untuk terus mencari 'SESUATU' yang jarang kita temui.

No comments: